عامل اصلی در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ آیا عزم و پشتکار است؟ آیا یک قابلیت ژنتیکی است؟ بنظر من هیچ کدام از اینها نیست. بلکه عامل کلیدی همانا سرگرم کننده کردن آموزش زبان انگلیسی با استفاه از ابزار و عادات مناسب است و یکی از بهترین ابزارهای این کار همیشه در گوشی موبایلتان همراه شماست.

اگر هم تابحال اینکار را نکرده اید، هیچوقت برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق موسیقی و ترانه دیر نیست.

 

چرا باید از آهنگ و ترانه برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کرد؟

چه نکته مهمی در مورد آهنگ و ترانه وجود دارد که آنها را به ابزاری بسیار موثر برای یادگیری زبان انگلیسی تبدیل کرده است؟

– عملاً جواب میدهد. شواهد علمی قابل توجهی وجود دارد که نشان میدهند موسیقی میتواند به زبان آموزان کمک کند تا گرامر و کلمات و املای زبان جدید را بیاموزند. علاوه بر اینها پدیده ای بنام «تاثیر موتسارت» هست یعنی گوش کردن به موسیقی کلاسیک بخصوص موسیقی موتسارت میتواند فعالیتهای ذهنی همچون یادگیری را تقویت کند.

– زبان روزمره و اصطلاحات محاوره ای. ترانه ها تقریباً همیشه مملو از کلمات و عبارات و اصطلاحات مفید و کاربردی هستند و از آنجایی که مخاطب اصلیشان گویشوران بومی آن زبان است، زبان بکار رفته در ترانه ها بروز و جدید و محاوره ای است. اگر ترانه های مناسبی را انتخاب کنید، زبان آنها کاربردی و محاوره ای خواهد بود و میتوانید از آن جملات و عبارات استفاده کنید.

– آشنایی با آواها و صداهای زبان انگلیسی. گوش دادن به ترانه های زبان انگلیسی این فرصت را فراهم میکند تا روی تلفظها و نیز درکتان از ریتم و تون زبان انگلیسی تمرکز کنید.

– زبان انگلیسی همیشه در ذهنتان خواهد بود. بسیاری از الگوهای کلامی و آوایی که در ترانه ها وجود دارد، در طول آهنگ چندین بار تکرار میشوند که باعث میشود راحتتر در ذهن شنونده بمانند. احتمالاً اینرا میدانستید. آهنگ و ترانه یک قابلیت فوق العاده برای در یاد ماندن دارند. ریتمها و اشعار ترانه ها معمولاً به افکار روزمره مان غلبه کرده و در ذهنمان مدام تکرار میشوند. همه اینها کمک میکند تا بتوانید زبان انگلیسی را با کمک از ترانه ها بیاموزید و کلمات و عبارات را براحتی حفظ کنید. درواقع بعد از دوره کوتاهی از گوش دادن به ترانه های انگلیسی دیگر هیچوقت فراموششان نخواهید کرد.

– ترانه ها احساسی هستند. رابطه انسانها با موسیقی عظیم و عمیق است و موسیقی همچون کلیدیست که صندوقچه احساساتمان را باز میکند و نیز بر خلق و خویمان و بر سرخوشی روانی و جسمی مان تاثیر میگذارد. مسایل احساسی براحتی در یاد میمانند.

 

– موسیقی یک عادتیست که براحتی قابل پیگیری است. یکی از دلایل سخت بودن یادگیری زبان برای خیلیها این است که وقتی برای مطالعه روزانه زبان انگلیسی ندارند. ولی اگر زبان انگلیسی را از طریق آهنگ و ترانه بیاموزید دیگر نیازی نیست وقت خاصی را به آن اختصاص دهید چون هرجا و تقریباً در همه حالت میتوانید آنرا بهمراه داشته باشید: در ماشین و خانه و حتی در حمام میتوانید موسیقیهای دلخواهتان را بارها و بارها گوش کنید بدون اینکه ذره ای احساس بیحوصلگی کنید.

– ترانه های انگلیسی، فرهنگ انگلیسی را آموزش میدهند. موسیقی انگلیسی میتواند دریچه ای رو به فرهنگ جوامع انگلیسی زبان به روی شما بگشاید و نشان دهد که انگلیسی زبان ها چگونه اندیشیده و احساس میکنند. آشنایی با ترانه ها و هنرمندان محبوب میتواند موضوع صحبت شما با انگلیسی زبانان بومی بشود.

 

هشت ترفند عالی برای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی و ترانه

قبل از شروع باید ترانه هایی که میخواهید از طریق آنها بیاموزید را انتخاب کنید. این مساله مهمیست چون مشکلات زیادی ممکن است در ترانه ها پیش بیاید:

– استفاده از زبانی سخت فهم که خیلی رایج نیست.

– عدم تعلق به جریان رایج. البته هیچ مشکلی با هنرمندان متفاوت و غیرمعمول نداریم ولی اگر یکی از اهدافمان از گوش کردن به موسیقی همانا ارتباط با انگلیسی زبانان و یادگیری باشد پس بهتر است بیشتر به ترانه هایی گوش دهیم که به زبان روزمره و رایج هستند.

– سرعت بالای آواز که شنیدن و یادگیری را سخت میکند.

– موجود نبودن متن ترانه.

در ادامه هشت نکته و ترفند انتخاب موسیقی صحیح برای یادگیری زبان انگلیسی را خواهم گفت:

 

  1. در جای مناسب دنبال ترانه ها بگردید.

– میتوانید سایتهای به اشتراک گذاری ویدیو مانند یوتیوب یا vimeo را جستجو کنید که مجموعه عظیمی از ویدیو کلیپها در آن یافت میشود که برخی حتی زیرنویس انگلیسی متن ترانه ها را هم دارند.

– سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای (Spotify) هم خوب است و گلچینهای بسیاری دارد که در هرجا میتوانید آنها را پخش کنید. همچنین امکاناتی دارد که به کاربر میگوید اینک چه ترانه هایی محبوب و مد روز شده اند.

– سایت FluentU مجموعه خوبی از ویدیوکلیپها و تیزرهای تبلیغاتی فیلمهای سینمایی دارد. تعداد ویدیوهای این سایت زیاد است بهمین دلیل براحتی میتوانید موارد مناسب خود را انتخاب کنید.

 

  1. انتخاب ترانه مناسب

– موسیقی دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر از موسیقی لذت نبرید، زبان آن ترانه ها را هم نخواهید آموخت و سریعاً بیحوصله خواهید شد.

– ترانه هایی را پیدا کنید که زبانی مناسب سطحتان داشته باشند. نه خیلی آسان و نه خیلی سخت باشند و از زبان رایج استفاده کرده باشند.

– چیز دیگری که باید حواستان باشد این است که بعضی وقتها خواننده ها بروشنی تلفظ نمیکنند. مثلاً موسیقی هوی متال برای آغاز زبان آموزی خوب نیست.

– بهتر است به ترانه هایی گوش دهید که داستانسرایی میکنند چون درک و تجسم گفته ها راحتتر میشود. اگر هم واقعاً زبان آموز مبتدی هستید بهتر است از سرودهای کودکان و ترانه های والت دیسنی شروع کنید.

– از موسیقی پاپ شروع کنید و سپس سراغ ژانرهای دیگر بروید. مضمون موسیقی غالب پاپ معمولاً در مورد عشق و روابط عاطفی است که نکته خوبیست چون تعداد زیادی کلمات تکراری وجود خواهد داشت. بعداً که کمی به زبان انگلیسی آشنا شدید میتوانید سراغ ژانرهای دیگر بروید تا دایره لغات وسیعتری را یاد بگیرید.

 

  1. برای درک متن ترانه ها کمک بگیرید.

خیلی خوب است اگر بتوانید فقط با گوش دادن به ترانه ها زبان انگلیسی را بیاموزید ولی در عمل برای اینکه بفهمیدشان باید زمانی را صرف درک معنی متن ترانه ها کنید. اینجاست که باید کمک بگیرید. بجای اینکه سعی کنید خودتان تک تک کلمات ترانه را تشخیص دهید بهتر است از این منابع استفاده کنید تا سرعت فرایند فهم متن را افزایش دهید:

– lyrics.com و smartlyrics.com هر دو کلکسیون وسیعی از متن ترانه ها دارند.

– سایت musicenglish.co.uk مجموعه ای از ویدیو کلیپهای ترانه های انگلیسی در سایت یوتیوب است که همگی زیرنویس انگلیسی دارند.

– سایت FluentU هم تعداد زیادی ویدیو کلیپ مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی دارد که همگی زیرنویسهای تعاملی خوبی دارند. اگر ماوس را روی یک لغت نگه دارید، ویدیو متوقف میشود و در یک پنجره کوچک، معنی و تعریف آن لغت نمایش داده میشود که چندین جمله ساده با آن لغت را هم نشان میدهد.

 

  1. کلمات و متن ترانه ها را مطالعه کنید.

برای درک متن ترانه ها مهم است که بصورت منظم کلمات زبان انگلیسی را مرور کنید. متن ترانه را بصورت لغت به لغت مطالعه کنید و سعی کنید تا آن لغات را یاد بگیرید. برای اینکار استفاده از فلش کارتها هم توصیه میشود.

 

  1. همراه با ترانه ها بخوانید.

مهم نیست که آواز خواندن بلد هستید یا نه پس نگران تواناییهای موسیقایی خود نباشید و هر طوری که شده سعی کنید همراه خواننده ترانه آواز بخوانید. اینکار کمک میکند نحوه تلفظ و شکل دهان صحیح برای تلفظ آن لغات را یاد بگیرید.

 

  1. سعی کنید از حفظ بخوانید.

بعد از مدتی خواهید دید که تقریباً آن ترانه ها را حفظ شده اید. پس حاضر هستید که گام بزرگی رو به جلو بردارید و سعی کنید بدون نگاه کردن به متن ترانه، آن ترانه ها را از حفظ بخوانید. در عین حال خواهید توانست کلمات این ترانه ها را در مکالمات عادی انگلیسی تان هم بکار ببرید تا انگلیسی صحبت کردن شما بهتر شود.

 

  1. مرور دوره ای

لازم نیست اول ترانه ای را بخوبی یاد بگیرید تا سراغ ترانه بعدی بروید. درواقع بعد از اینکه کمی احساس آشنایی و راحتی با یک ترانه کردید میتوانید سراغ ترانه بعدی بروید و بعد از مدت زمانی دوباره بروید سراغ ترانه اول. به این میگویند «تکرار بافاصله» و ثابت شده است که این روش موثرتر از این است که یک ترانه را کامل یاد بگیرید و سپس سراغ بعدی بروید و دیگر به ترانه اول گوش ندهید.

 

  1. ترانه هایی را پیدا کنید که فقط کمی از ترانه های قبلی سخت تر باشند.

این شاید سختترین گام باشد. هر ترانه جدیدی که میاموزید باید توازن صحیحی میان کلمات جدید و کلماتی باشد که آموخته اید یا بتازگی شروع به آموختن کرده اید. این تعادل صحیح و مناسب به شما انگیزه میدهد و همچنین آموخته های قبلی تان را زنده و فعال نگه میدارد.

 

خوش باشید و لذتش را ببرید. موسیقی زبانی جهانیست که تمام آدمیان از آن لذت میبرند و با آن ارتباط برقرار میکنند. هر روز به ترانه های انگلیسی زبان گوش دهید و بعد از مدت زمانی خودتان هم تعجب خواهید کرد که چقدر زیاد زبان انگلیسی یاد گرفته اید آنهم تقریباً با آسانی. وقتی یادگیری زبان را با سرگرمی هایی همچون گوش دادن به موسیقی و آواز خواندن همراه کنید بدون اینکه خودتان هم متوجه شوید آهسته آهسته زبان جدیدی را خواهید آموخت.