در این مقاله به ده نکته جالب در مورد این زبان زیبا میپردازیم که احتمالاً نمیدانستید.

۱. تنها زبان مطرح دنیاست که فرهنگستان ندارد.

مثلاً در پاریس L’Académie française را داریم که مسئول نظارت بر زبان فرانسوی است و بخشی از وظایف آن جایگزینی کلمات انگلیسی موجود در زبان فرانسه با کلمات فرانسویست. مثلاً بجای email لغت courriel را پیشنهاد داده است ولی هنوز هم لغت email را بسیار از زبان فرانسویها میشنویم.
برای زبان اسپانیایی هم Real Academia Española را داریم و زبان آلمانی هم Rat für deutsche Rechtschreibung را دارد. در بین ده زبانی که بیشترین گویشور را در جهان دارند فقط زبان انگلیسی است که هیچگونه فرهنگستانی برای نظارت و پیشبرد آن زبان ندارد.
آخرین باری که یک بریتانیایی قصد تاسیس فرهنگستان زبان انگلیسی را داشت، تقریباً سیصد سال پیش و در اوایل قرن هیجده میلادی بود که نویسنده کتاب داستانهای گالیور، جاناتان سوییفت بشدت در حال تلاش و مذاکره برای تاسیس فرهنگستان زبان انگلیسی بود چون به گفته خودش «زبانمان بشدت ناقص و ضعیف است … روند ویرانی این زبان بسیار سریعتر از بهبود و تقویت آن است و تقریباً در همه موارد از قوانین گرامری تخطی میکند». ملکه آن دوران بنام ملکه آن از این ایده حمایت میکرد ولی قبل از اینکه تصمیمی اتخاذ کند از دنیا رفت و موضوع فراموش شد.
در آمریکا و در سال ۱۸۰۶ لایحه ای برای تاسیس فرهنگستان ملی ارائه شد که کنگره مخالفت کرد. چهارده سال بعد و در زمان ریاست جمهوری جان کوئینسی آدامز فرهنگستان آمریکایی زبان و ادبیات تاسیس شد ولی بعد از دو سال چون حمایت مردمی و سیاسی از این نهاد کم بود، منحل شد.
امروزه تنها کشور انگلیسی زبان که فرهنگستان زبان انگلیسی دارد، آفریقای جنوبی است. از آنجایی که زبان انگلیسی بدون هیچگونه حمایت و نظارتی توانسته است همه جا را تسخیر کند بعید است الان هم کسی بخواهد فرهنگستان زبان انگلیسی راه بیاندازد. تازه مساله این است که کجا تاسیس شود؟ در بریتانیا که خانه زبان انگلیسی است یا در آمریکا که بیشترین جمعیت انگلیسی زبان دنیا را دارد؟

۲. بیش از یک میلیارد نفر در حال آموختن زبان انگلیسی هستند.

بنا به آمار British Council در سال ۲۰۰۰ میلادی تقریباً یک میلیارد نفر در حال یادگیری زبان انگلیسی بودند. احتمالاً این ارقام امروزه بالاتر هم رفته است.

۳. نود و شش تا از صد رایجترین لغت زبان انگلیسی درواقع آلمانی هستند.

بله نود و شش لغت از صد لغت رایج انگلیسی ریشه آلمانی دارند. این صد لغت رویهمرفته بیش از پنجاه درصد فرهنگ کلمات انگلیسی اکسفورد را تشکیل میدهند که در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد لغت در نگارش آن استفاده شده است.
تعجب کردید مگه نه؟ لغات رایج درواقع بدنه و استخوان بندی یک زبان محسوب میشوند و بنیانی است که مکالمه و ارتباط را میسر میکند. انگلیسی باستان از چندین زبان آلمانی تبار توسعه یافته است که بین سالهای پانصد تا هزار میلادی وارد جزایر بریتانیا شده اند.
در حالیکه آن زبانها امروزه به زبان انگلیسی تبدیل شده اند و حتی گرامر آنها هم دیگر قابل بازشناختن نیست ولی ظاهراً لغات رایج آن زبانها هنوز هم درون زبان انگلیسی وجود دارند.